Beste,
zijn hier ook mensen die mij kunnen helpen bij het repareren van mijn Advance Acoustic MAA-402 eindversterker? Ik heb wel wat elektronica kennis maar zoek wat meer ervaring bij het opsporen van de oorzaak.
De versterker heeft een jaar of 7 gespeeld achter een Marantz audioset als eindtrap. Er kwam eens een harde knal uit maar hij speelde gewoon verder. Enkele jaren later weer een knal waarbij ook de glaszekering in 230V er uit vloog. Toen werd het hoog tijd de kap te verwijderen. Al snel zag ik de enorme ronde trafo geschikt voor 230 en 115 V. Daaruit 3 draden naar de printplaat. (Ik denk dan 2 fasen voeding) Direct bij de draadconnector voor mij herkenbaar 4 grote diodes met kleine C tjes er naast. 2 van de 4 zijn geëxplodeerd. Op de print staat steeds de waarde 104 vermeld, het zijn kleine bruine schijfjes. Voor ik nu domweg ga vervangen zou ik willen weten wat de oorzaak geweest kan zijn. Moet ik misschien sterkere condensatortjes plaatsen, of is de spanning uit de trafo misschien opgelopen, of gewoon slijtage? De trafo geeft nu, open spanning: 33,5-0- 33,5 volt. Op de klemmen van de ingang van de gelijkrichter aan de print meet ik 0,6Mohm elke fase naar de nul. Wie weet hoe nu verder?
Jeroegro please also provide an english translation if you post in your native language. Google translate is quite good.
zijn hier ook mensen die mij kunnen helpen bij het repareren van mijn Advance Acoustic MAA-402 eindversterker? Ik heb wel wat elektronica kennis maar zoek wat meer ervaring bij het opsporen van de oorzaak.
De versterker heeft een jaar of 7 gespeeld achter een Marantz audioset als eindtrap. Er kwam eens een harde knal uit maar hij speelde gewoon verder. Enkele jaren later weer een knal waarbij ook de glaszekering in 230V er uit vloog. Toen werd het hoog tijd de kap te verwijderen. Al snel zag ik de enorme ronde trafo geschikt voor 230 en 115 V. Daaruit 3 draden naar de printplaat. (Ik denk dan 2 fasen voeding) Direct bij de draadconnector voor mij herkenbaar 4 grote diodes met kleine C tjes er naast. 2 van de 4 zijn geëxplodeerd. Op de print staat steeds de waarde 104 vermeld, het zijn kleine bruine schijfjes. Voor ik nu domweg ga vervangen zou ik willen weten wat de oorzaak geweest kan zijn. Moet ik misschien sterkere condensatortjes plaatsen, of is de spanning uit de trafo misschien opgelopen, of gewoon slijtage? De trafo geeft nu, open spanning: 33,5-0- 33,5 volt. Op de klemmen van de ingang van de gelijkrichter aan de print meet ik 0,6Mohm elke fase naar de nul. Wie weet hoe nu verder?
Best,
are there also people here who can help me repair my Advance Acoustic MAA-402 power amplifier? I do have some electronics knowledge but am looking for more experience in finding the cause.
The amplifier played for about 7 years behind a Marantz audio set as an output stage. Once there was a loud bang but he just continued playing. A few years later another bang with the glass fuse in 230V also flying out. Then it was high time to remove the hood. Soon I saw the huge round transformer suitable for 230 and 115 V. From it 3 wires to the circuit board. (I think 2 phase power supply) Immediately at the wire connector I recognize 4 large diodes with small C's next to it. 2 out of 4 have exploded. The print always shows the value 104, they are small brown discs. Before I simply replace it, I would like to know what could have been the cause. Should I put in stronger capacitors, or maybe the voltage from the transformer has increased, or just wear? The transformer now gives, open voltage: 33.5-0- 33.5 volts. On the terminals of the rectifier input on the PCB I measure 0.6Mohm each phase to zero. Who knows how now?

Jeroegro geef alsjeblieft ook een Engelse vertaling als je een bericht in je moedertaal plaatst. Google translate is redelijk goed.
Last edited by a moderator:
Hi Jeroen,
"104" means 100nF. Disc capacitors are normally ceramic.
Could we please have a photo of the part of the amplifier with the power supply?
The reason may be in the power supply itself or in the circuit the power supply feeds.
"Een harde knal" is often an electrolytic capacitor that fails.
"104" means 100nF. Disc capacitors are normally ceramic.
Could we please have a photo of the part of the amplifier with the power supply?
The reason may be in the power supply itself or in the circuit the power supply feeds.
"Een harde knal" is often an electrolytic capacitor that fails.
It is not unheard of for ceramic caps to fail, in the early days they only had low voltage ratings, but it is unusual.
@Jeroen: stel je vraag op audiofreaksforum.nl. Dit is een Engelstalig forum.
@Jeroen: ask your question on audiofreaksforum.nl. This is an English language forum.
Tjerk
@Jeroen: ask your question on audiofreaksforum.nl. This is an English language forum.
Tjerk